Werelderfgoedfoto's

Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden

Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: In het gebied rond Rjukan-Notodden begon de moderne industriële revolutie van Noorwegen. Het gebied ligt in de provincie Telemark, rondom het meer Heddalsvatnet en bij de in 1905 gebouwde fabriek van Norsk Hydro, waar stikstof uit de lucht werd gehaald om kunstmest van te maken. Norsk Hydro vestigde de fabriek in Notodden om de waterkracht van de Tinnfosswaterval te gebruiken voor het opwekken van elektriciteit. De fabriek in Notodden werd een pionier in de ontwikkeling van grootschalige productiemethoden. In 1907 werd in Svelgvoss een energiecentrale gebouwd, destijds de grootste van Europa. De waterkrachtcentrale in Vemork bij Rjukan was tijdens de bouw in 1911 de grootste elektriciteitscentrale ter wereld, de waterkracht kwam van de Rjukan waterval, de Rjukanfossen. De waterkrachtcentrale in Vemork leverde elektriciteit voor de salpeterfabrieken van Rjukan en vanaf 1929 voor de stikstoffabriek in Vemork. In 1928 werd een nieuwe productie-methode ontdekt, bijproduct was zwaar water. De waterkrachtcentrale in Vemork was een geallieerd doelwit tijdens de Tweede Wereldoorlog. De reden hiervan was dat de productie van zwaar water moest worden gestopt, omdat dit gebruikt werd bij het atoomonderzoek van de nazi's, die Noorwegen in 1940 hadden bezet (Film: The Heroes of Telemark). Het industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden bestaat uit o.a. arbeiderssteden, fabrieken, waterkrachtcentrales en transportsystemen. Het Telemarkkanaal, dat verschillende meren en rivieren met elkaar verbindt, de spoorwegen Rjukanbanen en Tinnosbanen, werden gebruikt voor het vervoer van goederen en personen. Het industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden kreeg in 2015 de status Werelderfgoed van UNESCO en staat vermeld op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Rjukan-Notodden Industrial Heritage Site.

www.werelderfgoedfotos.nl   © Copyright   World Heritage Photos

Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork bij Rjukan werd gebouwd in 1911 en was destijds de grootste ter...

Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork bij Rjukan werd

gebouwd in 1911 en was destijds de grootste ter wereld. Het industrieel erfgoed in Rjukan-

Notodden bestaat uit fabrieken, waterkrachtcentrales, arbeiderssteden en transportsystemen, 

zoals spoorlijnen en waterwegen. Industrieel erfgoed Rjukan-Notodden is een uitzonderlijke

combinatie van industriële bedrijvigheid en het natuurlijke landschap. Het industrieel erfgoed 

Rjukan-Notodden kreeg in 2015 de status Werelderfgoed en staat op de Werelderfgoedlijst

van UNESCO als: Rjukan-Notodden Industrial Heitage Site.

  1. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork bij Rjukan werd gebouwd in 1911 en was destijds de grootste ter...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork bij Rjukan werd

    gebouwd in 1911 en was destijds de grootste ter wereld. Het industrieel erfgoed in Rjukan-

    Notodden bestaat uit fabrieken, waterkrachtcentrales, arbeiderssteden en transportsystemen, 

    zoals spoorlijnen en waterwegen. Industrieel erfgoed Rjukan-Notodden is een uitzonderlijke

    combinatie van industriële bedrijvigheid en het natuurlijke landschap. Het industrieel erfgoed 

    Rjukan-Notodden kreeg in 2015 de status Werelderfgoed en staat op de Werelderfgoedlijst

    van UNESCO als: Rjukan-Notodden Industrial Heitage Site.

  2. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De hangbrug over het diepe ravijn bij Vemork. De waterkrachtcentrale van Vemork...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De hangbrug over het diepe ravijn bij Vemork.

    De waterkrachtcentrale van Vemork ligt hoog in de bergen en is alleen bereikbaar via een

    hangbrug over het 200 meter diepe ravijn. De waterkrachtcentrale in Vemork bij het stadje

    Rjukan is het middelpunt van het Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden, het was destijds

    de grootste elektriciteitscentrale ter wereld. Industriecomplex Rjukan-Notodden markeerde

    het begin van de Noorse industriële revolutie en was de eerste plaats waar hydro-elektriciteit

    werd gebruikt voor de aandrijving van grootschalige industrie.

  3. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork werd gebouwd in 1911, de waterkracht kwam van de watervallen in...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork werd gebouwd

    in 1911, de waterkracht kwam van de watervallen in Rjukan. De watervallen en beken op

    de Hardangervidda, één van de meest onherbergzame landstreken in Noorwegen, werden

    gebruikt om elektrische energie op te wekken voor gebruik bij de productie van kunstmest. 

    De waterkrachtcentrale van Vemork leverde elektriciteit aan de salpeter fabrieken in het

    nabijgelegen Rjukan en vanaf 1929 aan de stikstoffabriek in Vemork. In 1928 werd een

    nieuwe productie-methode ontdekt, het bijproduct daarvan was zwaar water.

  4. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: In de waterkrachtcentrale van Vemork staat een Duitse militaire BMW motor met zijspan, gebruikt...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: In de waterkrachtcentrale van Vemork staat een

    Duitse militaire BMW motor met zijspan, gebruikt tijdens WOII. De waterkrachtcentrale in

    Vemork is nu een museum met exposities over de Noorse industriële revolutie, Noorwegen

    tijdens WOII en een expositie over sabotage acties tegen nazi-Duitsland, dat Noorwegen in

    1940 had bezet. De geallieerden en het Noorse verzet wilden de productie van zwaar water

    stoppen, want nazi-Duitsland zou dit gebruiken om de atoombom te ontwikkelen. De meest

    succesvolle sabotage actie was 'Operation Gunnerside' (Film: The heroes of Telemark).

  5. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Reconstructie van 'Operation Gunnerside': Leden van het Noorse verzet plaatsen explosieven...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Reconstructie van 'Operation Gunnerside':

    Leden van het Noorse verzet plaatsen explosieven bij de reeks elektrolysekamers,

    die werden gebruikt voor het maken van zwaar water. Operatie Gunnerside legde de

    productie van zwaar water zes maanden stil. Zonder overleg met hun bondgenoten, 

    voerde het Amerikaanse leger een bombardement uit in 1943. De luchtaanval heeft

    veel onschuldige burgers gedood, beschadigde de fabriek, maar de voorraad zwaar

    water werd niet vernietigd. In 1971 werd de waterkrachtcentrale in Vemork gesloten.

  6. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Een vat met zwaar water. De veerboot Hydro vervoerde 600 kg zwaar water op de dag, dat ze...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Een vat met zwaar water.

    De veerboot Hydro vervoerde 600 kg zwaar water op de dag, dat ze tot zinken werd gebracht.

    In de jaren 1990-1995 werd het wrak van de SF Hydro ontdekt door een mini-onderzeeër, ook

    de vaten met zwaar water werden aan boord gevonden. Twee vaten met zwaar water werden

    geborgen, onderzoek van de inhoud van één van de verzegelde vaten bevestigt, dat ze zwaar

    water bevatten. Een van de vaten is te zien in de voormalige waterkrachtcentrale van Vemork.

    In 1988 werd de waterkrachtcentrale in Vemork het 'Norsk Industriarbeidermuseum'

  7. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Monument voor de 'Helden van Telemark'. De waterkrachtcentrale in Vemork was de...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Monument voor de 'Helden van Telemark'.

    De waterkrachtcentrale in Vemork was de eerste massa producent van zwaar water

    ter wereld. In 1940 werd Noorwegen bezet door nazi-Duitsland, de nazi's probeerden

    met zwaar water een atoombom te produceren. Om dit project te voorkomen werd in

    1943 de waterkrachtcentrale in Vemork gesaboteerd tijdens 'Operation Gunnerside',

    een actie van zes leden van het Noorse verzet, die waren getraind in Engeland. 

    Het was de meest succesvolle sabotage-actie van de hele Tweede Wereldoorlog.

  8. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork ligt hoog in de bergen bij Rjukan.  Het Industrieel...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De waterkrachtcentrale in Vemork ligt hoog in de

    bergen bij Rjukan.  Het Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden heeft bijgedragen aan het

    feit dat Noorwegen binnen 100 jaar is uitgegroeid tot één van de rijkste landen in de wereld. 

    Het gebied van het industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden is 80 km lang, het strekt zich uit

    vanaf de dam in het Møsvatn meer tot aan Notodden, volgt de waterwegen vanaf het meer

    Møsvatn naar het Heddalsvatnet meer bij Notodden. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden

    staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Rjukan-Notodden Industrial Heritage Site.

  9. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Het Mælstation van de Rjukanbanen. Het Mælstation was het eindpunt van de...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: Het Mælstation van de Rjukanbanen.

    Het Mælstation was het eindpunt van de Rjukanbanen spoorweg, hier werden de

    wagons de veerboot naar Tinnoset opgereden. Industrieel erfgoed Rjukan-Notodden

    bestaat uit fabrieken, waterkrachtcentrales, transportsystemen en arbeiderssteden. 

    Het Telemark Kanaal, dat meren en rivieren met elkaar verbindt, en de spoorwegen

    Rjukanbanen en Tinnosbanen, werden gebruikt voor vervoer van goederen en mensen.

     Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden werd in 2015 een Werelderfgoed van UNESCO.

  10. Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden - Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De veerboot Ammonia in Mael. De Ammonia was een door stoom aangedreven veerboot...

    Industrieel erfgoed in Rjukan-Notodden: De veerboot Ammonia in Mael.

    De Ammonia was een door stoom aangedreven veerboot op het Tinnsjø-meer.

    De veerverbinding verbond de Rjukanbanen en Tinnosbanen tussen Mael en Tinnoset.

    De Ammonia werd gebouwd in 1929. Het was de derde veerboot, die werd gebruikt door

    Norsk Hydro voor het vervoer van chemicaliën, zwaar water en passagiers. De in 1914

    gebouwde door stoom aangedreven veerboot Hydro was het zusterschip van de Ammonia.

    Het Noorse verzet bracht de Hydro in 1944 tot zinken om te voorkomen dat de nazi's zwaar

    water naar Duitsland vervoerden, de Ammonia nam het merendeel van het transport over.

    De Ammonia is een van de vier overgebleven stoomaangedreven veerboten ter wereld.