Werelderfgoedfoto's

Semmeringspoorlijn

De Semmeringspoorlijn is een meesterwerk van techniek uit de eerste tijd van de spoorwegen. Het was de eerste spoorlijn, die door hooggebergte werd aangelegd. De Semmeringspoorlijn werd het prototype voor alle spoorlijnen, die door hooggebergte werden aangelegd. De Semmeringspoorlijn gaat over 16 viaducten, door 15 tunnels en over meerdere kleine stenen en ijzeren bruggen. Het Kalte Rinne viaduct is het hoogste en meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. De Semmeringspoorlijn is 41 km lang en loopt vanaf Gloggnitz naar Mürzzuschlag over de Semmering pas in de bergen tussen Wenen en Graz. Het hoogste punt van de Semmeringspoorlijn is 898 m. De Semmeringspoorlijn werd ontworpen door Carl Ritter von Ghega en werd gebouwd tussen 1848-1854. De Semmeringspoorlijn was de laatste schakel in de Südbahn tussen Wenen en Triëst in Italië. De Südbahn is een van de meest bereden spoorlijnen in Oostenrijk. De Semmerinspoorlijng kreeg in 1998 de status Werelderfgoed van UNESCO en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Semmering Railway. Een andere Alpine spoorweg, het Werelderfgoed van UNESCO: De Rhätische Bahn in Zwitserland.

www.werelderfgoedfotos.nl   © Copyright   World Heritage Photos

Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct is het indrukwekkendste deel van de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en...

Het Kalte Rinne viaduct is het indrukwekkendste deel van de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en Triëst. De aanleg van de bergspoorlijn begon in 1848 en nam zes jaar in beslag. De Semmeringspoorlijn is een met de hand gebouwde spoorlijn, in die tijd bestonden geen tunnelboormachines, tunnels werden met handgereedschap gebouwd. De Semmeringspoorlijn kreeg in 1998 de status Werelderfgoed van UNESCO.

  1. Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct is het indrukwekkendste deel van de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en...

    Het Kalte Rinne viaduct is het indrukwekkendste deel van de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en Triëst. De aanleg van de bergspoorlijn begon in 1848 en nam zes jaar in beslag. De Semmeringspoorlijn is een met de hand gebouwde spoorlijn, in die tijd bestonden geen tunnelboormachines, tunnels werden met handgereedschap gebouwd. De Semmeringspoorlijn kreeg in 1998 de status Werelderfgoed van UNESCO.

  2. Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct staat ook bekend als 'Twintig Schilling Uitzicht', '20-Schilling Blick', het is het meest bekende uitzicht...

    Het Kalte Rinne viaduct staat ook bekend als 'Twintig Schilling Uitzicht', '20-Schilling Blick', het is het meest bekende uitzicht van de Semmeringspoorlijn. De '20-Schilling Blick' stond afgebeeld op het 20-shilling biljet van Oostenrijk. Dit traject van de Semmeringspoorlijn ligt tussen de stad Breitenstein en de stad Mürzzuschlag, waar het Südbahnmuseum staat. De Semmeringspoorlijn is de oudste bergspoorlijn van Europa

  3. Semmeringspoorlijn - Het 'Twintig Schilling Uitzicht' met het Kalte Rinne viaduct, het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. Het uitzicht werd...

    Het 'Twintig Schilling Uitzicht' met het Kalte Rinne viaduct, het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. Het uitzicht werd zo genoemd, omdat het op het voormalige twintig schilling biljet stond, de munteinheid van Oostenrijk voor de euro. Het is het meest beroemde uitzicht van de Semmeringspoorlijn, met het Kalte Rinne Viaduct, de Polleros Tunnel, het Krausel Klause Viaduct en de Kleine Krausel Tunnel.

  4. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Het treinstation van Semmering ligt halverwege tussen Wenen en Graz aan de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn werd...

    Semmeringspoorlijn: Het treinstation van Semmering ligt halverwege tussen Wenen en Graz aan de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn werd ontworpen door de bouwkundig ingenieur Carl Ritter von Ghega en werd gebouwd tussen 1848 en 1854. In 1854 reed de eerste passagierstrein over de Semmeringpas en sindsdien reizen veel toeristen vanuit Wenen en Graz via de spoorlijn naar het bergdorpje Semmering. Semmering is nu een bekend skigebied in Oostenrijk.

  5. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: De oude Semmering tunnel ligt naast het treinstation van Semmering. Het dorp ligt op het hoogste punt van de...

    Semmeringspoorlijn: De oude Semmering tunnel ligt naast het treinstation van Semmering. Het dorp ligt op het hoogste punt van de Semmeringspoorlijn. De spoorlijn was de laatste schakel in de Südbahn, een belangrijke spoorlijn in Oostenrijk, het traject tussen Wenen in Oostenrijk en Triëst in Italië. In 2015 begon de bouw van een nieuwe spoortunnel, de Semmering Basistunnel zal vermoedelijk in 2024 gereed zijn.

  6. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza in Payerbach. Het viaduct over de Schwarza is het langste viaduct van de...

    Semmeringspoorlijn: Het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza in Payerbach. Het viaduct over de Schwarza is het langste viaduct van de Semmeringspoorlijn. Het is 228 meter lang en 25 meter hoog. De spoorlijn gaat over zestien grote stenen viaducten en over talloze kleine stenen bruggen, over elf ijzeren bruggen en door vijftien tunnels, allemaal met de hand gebouwd. De Semmeringspoorlijn is een technisch meesterwerk uit de begintijd van de spoorwegen.

  7. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Een trein bij het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza bij de stad Payerbach. De Semmeringspoorlijn heeft een lengte van...

    Semmeringspoorlijn: Een trein bij het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza bij de stad Payerbach. De Semmeringspoorlijn heeft een lengte van 41 km en overwint een hoogteverschil van 457 meter, het hoogste punt is 896 meter. De spoorlijn werd met de hand aangelegd of met de eenvoudige gereedschappen uit die tijd, ongeveer 15.000 tot 20.000 mensen werkten aan de aanleg van de Semmeringspoorlijn, hiervan kwamen tijdens de bouw ongeveer 700 mensen om.

  8. Semmeringspoorlijn - De Semmeringspoorlijn bij Mürzzuschlag. Het Südbahnmuseum in de stad Mürzzuschlag toont de geschiedenis van de aanleg van...

    De Semmeringspoorlijn bij Mürzzuschlag. Het Südbahnmuseum in de stad Mürzzuschlag toont de geschiedenis van de aanleg van de Semmeringspoorlijn, er is een groot aantal locomotieven en materiaal te zien, dat gebruikt is voor de aanleg van de spoorlijn, er staat o.a. een locomotief uit 1854, het jaar, waarin de Semmeringspoorlijn werd voltooid, de spoorlijn werd het prototype voor alle spoorlijnen, die door het hooggebergte werden aangelegd.