Werelderfgoedfoto's

Semmeringspoorlijn

De Semmeringspoorlijn is een meesterwerk van techniek uit de eerste tijd van de spoorwegen. Het was de eerste spoorlijn, die door hooggebergte werd aangelegd. De Semmeringspoorlijn werd het prototype voor alle spoorlijnen, die door hooggebergte werden aangelegd. De Semmeringspoorlijn gaat over 16 viaducten, door 15 tunnels en over meerdere kleine stenen en ijzeren bruggen. Het Kalte Rinne viaduct is het hoogste en meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. De Semmeringspoorlijn is 41 km lang en loopt vanaf Gloggnitz naar Mürzzuschlag over de Semmering pas in de bergen tussen Wenen en Graz. Het hoogste punt van de Semmeringspoorlijn is 898 m. De Semmeringspoorlijn werd ontworpen door Karl Ritter von Ghega en werd gebouwd tussen 1848-1854. De Semmeringspoorlijn was de laatste schakel in de Südbahn tussen Wenen en Triëst in Italië. De Südbahn is een van de meest bereden spoorlijnen in Oostenrijk. De Semmerinspoorlijng kreeg in 1998 de status Werelderfgoed van UNESCO en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als: Semmering Railway. Een andere Alpine spoorweg, het Werelderfgoed van UNESCO: De Rhätische Bahn in Zwitserland.

www.werelderfgoedfotos.nl   © Copyright   World Heritage Photos

Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct is het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. De Semmeringspoorlijn is de laatste schakel tussen...

Het Kalte Rinne viaduct is het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn.

De Semmeringspoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en Triëst. De aanleg van de

lijn begon in 1848 en nam zes jaar in beslag. De Semmeringspoorlijn is een met de hand

gebouwde spoorlijn, in die tijd bestonden geen tunnelboormachines, tunnels werden met

handgereedschap gebouwd. De Semmeringspoorlijn is een Werelderfgoed van UNESCO.

  1. Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct is het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. De Semmeringspoorlijn is de laatste schakel tussen...

    Het Kalte Rinne viaduct is het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn.

    De Semmeringspoorlijn is de laatste schakel tussen Wenen en Triëst. De aanleg van de

    lijn begon in 1848 en nam zes jaar in beslag. De Semmeringspoorlijn is een met de hand

    gebouwde spoorlijn, in die tijd bestonden geen tunnelboormachines, tunnels werden met

    handgereedschap gebouwd. De Semmeringspoorlijn is een Werelderfgoed van UNESCO.

  2. Semmeringspoorlijn - Het Kalte Rinne viaduct staat ook bekend als 'Twintig Schilling Uitzicht', '20-Schilling Blick',   het is het meest...

    Het Kalte Rinne viaduct staat ook bekend als 'Twintig Schilling Uitzicht', '20-Schilling Blick',  

    het is het meest bekende uitzicht van de Semmeringspoorlijn. De '20-Schilling Blick' stond 

    afgebeeld op het 20-shilling biljet van Oostenrijk. Dit traject van de Semmeringspoorlijn ligt

    tussen de steden Breitenstein en Mürzzuschlag. In 1854 reed de eerste passagierstrein over

    de Semmeringpas. De Semmeringspoorlijn is een Werelderfgoed van UNESCO.

  3. Semmeringspoorlijn - Het 'Twintig Schilling Uitzicht' met het Kalte Rinne viaduct, het meest indrukwekkende deel van de Semmeringspoorlijn. Het uitzicht...

    Het 'Twintig Schilling Uitzicht' met het Kalte Rinne viaduct, het meest indrukwekkende deel

    van de Semmeringspoorlijn. Het uitzicht werd zo genoemd, omdat het op het voormalige

    twintig schilling biljet stond, de munteinheid van Oostenrijk voor de euro. Het is het meest

    beroemde uitzicht van de Semmeringspoorlijn, met het Kalte Rinne Viaduct, de Polleros

    Tunnel, het Krausel Klause Viaduct en de Kleine Krausel Tunnel.

  4. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Het treinstation van Semmering, de kleine stad ligt halverwege tussen Wenen en Graz aan de Semmeringspoorlijn....

    Semmeringspoorlijn: Het treinstation van Semmering, de kleine stad ligt halverwege tussen

    Wenen en Graz aan de Semmeringspoorlijn.  De Semmeringspoorlijn werd ontworpen door

    Karl Ritter von Ghega en werd gebouwd tussen 1848-1854. Toen de Semmeringspoorlijn in

    1854 voltooid was, reisden veel toeristen vanuit Wenen en Graz via de spoorlijn naar de stad

    Semmering. Tegenwoordig is Semmering een bekend skigebied in Oostenrijk.

  5. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: De oude Semmering tunnel ligt bij het treinstation van Semmering. Semmering ligt op het hoogste punt van de...

    Semmeringspoorlijn: De oude Semmering tunnel ligt bij het treinstation van Semmering.

    Semmering ligt op het hoogste punt van de Semmeringspoorlijn. De Semmeringspoorlijn

    was de laatste schakel in de Südbahn, een van de drukste spoorlijnen in Oostenrijk, tussen

    Wenen en Triëst in Italië. In 2015 begon de bouw van een nieuwe tunnel, de Semmering

    Basistunnel zal vermoedelijk in 2024 gereed zijn.

  6. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza in Payerbach. Het viaduct over de Schwarza is het langste viaduct van de...

    Semmeringspoorlijn: Het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza in Payerbach.

    Het viaduct over de Schwarza is het langste viaduct van de Semmeringspoorlijn. Het

    is 228 meter lang en 25 meter hoog. De Semmeringspoorlijn gaat over 16 grote stenen

    viaducten, door 15 tunnels en over meerdere kleine stenen en ijzeren bruggen, de

    Semmeringspoorlijn is een technisch meesterwerk uit de begintijd van de spoorwegen.

  7. Semmeringspoorlijn - Semmeringspoorlijn: Een trein bij het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza bij Payerbach. De Semmeringspoorlijn voert over 16...

    Semmeringspoorlijn: Een trein bij het spoorwegviaduct over de rivier de Schwarza bij

    Payerbach. De Semmeringspoorlijn voert over 16 viaducten en door 15 tunnels, met de

    hand gemaakt of met de eenvoudige gereedschappen uit die periode, ongeveer 15.000

    tot 20.000 mensen werkten aan de aanleg van de Semmeringspoorlijn, hiervan kwamen

    tijdens de bouw ongeveer 700 mensen om. De spoorlijn was in 1854 gereed.

  8. Semmeringspoorlijn - De Semmeringspoorlijn bij Mürzzuschlag. In Mürzzuschlag staat het Südbahnmuseum, het museum gaat over de aanleg van...

    De Semmeringspoorlijn bij Mürzzuschlag. In Mürzzuschlag staat het Südbahnmuseum, het

    museum gaat over de aanleg van de Semmeringspoorlijn, het huisvest bovendien een groot

    aantal locomotieven en materiaal, dat gebruikt is voor de aanleg van de spoorlijn, er staat o.a.

    een locomotief uit 1854, het jaar, waarin de Semmeringspoorlijn werd voltooid, de spoorlijn

    wer het prototype voor alle spoorlijnen, die door het hooggebergte werden aangelegd.